"ההצטיינות אינה זר של עלי דפנה המעטר אחת ולתמיד את ראשו של המצטיין. כדי שעטרת הזר תעמוד בעינה, כדי שהעלים יהיו תמיד רעננים, ירוקים, שלמים, יש לזכות בזר זה של עלי דפנה שוב ושוב כל פעם מחדש". פרופ' אסא כשר
מהותה של הצטיינות היא חתירה מתמשכת למימוש הפוטנציאל האישי תוך הצבת רף עולה של סטנדרטים וציפיות עצמיות מחד ופיתוח מודעות וקשב למסגרת ולסביבה הרחבה יותר מאידך. מרכיבי ההצטיינות בקרב תלמידים כוללים הצטיינות לימודית בתחום דעת מסוים, ומצוינות אישיותית המאופיינת ע"י "התמדה, הנעה פנימית לשיפור, יצירתיות, סקרנות, אהבת ידע ולימוד לשמו, אחריות אישית וחברתית, ותעוזה אינטלקטואלית" (רחמל, 2006) בתחום המתמטיקה, למצוינות מתווספים חשיבה לוגית, בולטות בפתרון בעיות לא שגרתיות במספר רב של דרכי פתרון וראיית היופי הטמון במתמטיקה. חטיבה א' דה שליט מזהה תלמידים בעלי יכולות גבוהות ומהווה עבורם בית משמעותי לטיפוח המצוינות שלהם. בחטיבה קיימות תכניות רבות ומגוונות לתלמידים המצטיינים והמצוינים בתחומי עניין שונים, ובמתמטיקה – תחרות "תמונה ישראלית בעין מתמטית", המיועדת השנה לתלמידי כיתות מופ"ת,ושיעורי העשרה לשכבות ז' ח' לתלמידים המצטיינים בתחום זה – "מצוינות מתמטיקה".