השעה הפרטנית במקום שיעור פרטי
אחת המשימות החשובות העומדות בפני צוות בית-הספר היא לקדם את תפקודם של כלל התלמידים ואת הישגיהם, תוך הכרה בשונות בין הלומדים בכיתה. התלמידים הם בעלי מאפיינים קוגניטיביים ורגשיים מגוונים: תכונות אישיות, סגנונות למידה, צרכים, יכולות, קשיים ומשתנים נוספים המבדילים אותם זה מזה.
לאקלים הלימודי הנוצר במהלך הלמידה נודעת השפעה רבה על תפקודם של התלמידים.שיח המתפתח בין המורה לבין תלמידיו, שבו המורה הוא המנחה, המדריך, שבא בתגובה לרעיונות וליוזמות של התלמידים, שיש בו התחשבות בצורכיהם השונים והוא מסייע להם לפי הצורך, מאפשר לתלמידים לרכוש מיומנויות בעקבותיו יְפתח התלמיד תחושת מסוגלות עצמית, הנעה ללמידה, הנעה פנימית למידה ומיומנויות תקשורת טובותואחריות ללמידה. מכאן משמעותה העיקרית של השעה הפרטנית.
שעה פרטנית היא משאב זמן המנוצל לצרכים לימודיים ולהוראה בקבוצה קטנה, המאפשרת למורה להיענות לצורכי התלמיד ביתר קשב לעומת שיעור מול כיתה שלמה.
מטרותיהן של השעה הפרטנית רבות ומגוונות:
התלמיד יוכל לפתח תחושת מסוגלות עצמית, הנעה ואחריות תוך כדי למידה פעילה; התלמיד יפתח חשיבה עצמאית, ביקורתית ויצירתית; ישפר את הישגיו הלימודיים, יחזק את הדימוי העצמי שלו; יפתח תחומי מצוינות ויעשיר ידע בתחומים נוספים. המורה יחזק את מעמדו כאישיות משמעותית מול התלמיד, יכיר את צרכיו של התלמיד וישתמש בשיטות הוראה שונות, יחזק את הקשר והמחויבות מול בית הספר וימצה את הכישרון שלו.
לשעה הפרטנית מאפיינים רבים:
מספר תלמידים קטן (1-5) בכל קבוצה, המבטיח מיקוד בחומר הנלמד והתייחסות פרטית של המורה לכל אחד מתלמידיו; אווירה לימודית שונה – השעה הפרטנית מאפשרת למורה לגוון את אסטרטגיות הלימוד שלו, היכולת להתבטא בסביבת העבודה.
בחטיבה א' מיועדות השעות הפרטניות למספר תכניות:
- תלמידים בעלי קשיים לימודיים הזקוקים לדרכי הוראה מגוונות יותר וללמידה בקבוצות קטנות. העזרה ניתנת בכל תחומי הלימוד לכל שכבות הגיל בהתאם לצרכי התלמידים והמורים.
- שעות פרטניות הניתנות לתלמידים מצטיינים כדוגמת הצטיינות במתמטיקה ובמדעים. בשעה זו מפתחים המצטיינים יוזמות וחדשנות, דברים שאינם יכולים לבצע בזמן המוגדר בכיתה. מידע על שעות פרטניות בנושא מצוינות יינתן בהמשך.
- פרויקט ייחודי לחטיבה א' – שעה פרטנית לשכבת ט'. תלמידי שכבת ט' העולים בסוף שנה זו לחטיבה העליונה, מקבלים שעה קבועה במערכת לשם חיזוק והעשרה של המקצועות בהם הם נזקקים לעזרה או שהם רוצים העשרה.
בתחילת השנה ניתנה לכל תלמיד שכבת ט' האפשרות לבחור 3 מקצועות בהם הוא חש כי הוא זקוק לעזרה או מעוניין בהעשרה. מתוך 3 האופציות נבחרה אחת (מתוך שיקול דעת של המורים, התלמידים ומיפוי צרכים). במקצוע זה יקבל התלמיד סיוע / העשרה בכל יום שני בשעה השישית. לקראת תחילתה של המחצית השנייה יחוו התלמידים תהליך זהה ושוב יתבקשו לבחור במקצוע שבו ירצו העשרה/ עזרה.