מל"א – מרחב למידה אחר , היא תכנית למניעת נשירה גלויה וסמויה מבית הספר. התכנית מעניקה לתלמידים בסכנת נשירה מסגרת השתייכות ומקום למידה במרחב פיזי מוגדר בתוך חטיבה, לאורך שבוע הלימודים. התלמיד/ה יוצא/ת מכיתת האם למל"א על פי מערכת שעות אישית וקבועה המתאימה לצרכים שאותרו. התלמיד/ה מלווה על ידי מורה/ איש צוות קבוע וכך נוצרת הזדמנות לשינוי והתפתחות.
פרופיל התלמידים במל"א משקף קשיים אישיים רבים הניזונים מהקשיים המפורטים לעיל. אלה ילדים שכמעט לאורך כל חייהם האנשים המבוגרים סביבם אכזבו אותם. ילדים שברוב הסיטואציות המשמעותיות בחייהם לא ראו אותם, לא שמעו אותם ולא הבחינו בהם. אלו ילדים שחשים שהעולם וכל מה שמתנהל בתוכו לא נועד עבורם.
ייחודיות התכנית:
- התייחסות אל התלמיד כאינדיבידואל.
- קשר אישי והתאמה מרבית: העברת מסר של אכפתיות ומחויבות לסייע, מהמקום בו התלמיד/ ה נמצא/ת ובהתאם לצרכים.
- מודולריות – התאמת התכנית לצרכים של התלמיד /ה בהתאמה למשאבים העומדים בפני בית הספר.
- למידה המל"א מתבצעת במקביל , ובהתאמה, לעבודה עם כיתת האם של התלמיד/ה וצוות המורים המלמדים אותו.
- דינמיות וגמישות – סוג המענה משתנה בהתאם לרמת הניתוק החל מהתייחסות פרטנית אינטנסיבית, דרך תגבור קבוצתי ועד לתמיכה פוחתת בעת השתלבות חזרה בכיתת האם.
לשמחתנו, מספר משמעותי מתלמידי מל"א מתקדם בצורה משמעותית, הן מבחינה לימודית והן מבחינה חברתית ואף מצליחים לעלות לחטיבה העליונה חזקים ומחוזקים.